wtorek, 26 sierpnia 2014

Pierwszy post... pierwsze lekcje po wakacjach...


Wakacje dobiegają końca… Trwały one, jak zwykle, zbyt krótko. Intensywne przygotowania do szkoły rozpoczęte, dlatego postanowiłam (pisząc tutaj po raz pierwszy) zaprezentować kilka gier, które można wykorzystać podczas pierwszych po wakacjach lekcji.
1) Lie detector
Jest to zabawa, którą zamierzam wykorzystać w nadchodzącym roku szkolnym, świetny sposób na poznanie się. Na czym polega? Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka prawdziwych  i fałszywych zdań  o sobie np. I have got a pet. I like travelling itd. (oczywiście zdania muszą być dostosowane do poziomu językowego uczniów). Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, które zdania są prawdziwe, a które nie. Jeśli uważają, że zapisane zdanie jest prawdziwe/fałszywe o nauczycielu powinni podskoczyć, klasnąć w dłonie itp. według zasad ustalonych przed rozpoczęciem zabawy.
2) Fun game
Można ją wykorzystać w starszych klasach jako powtórkę słownictwa. Nauczyciel podaje słowo/kategorię np. BEACH. Zadaniem uczniów stojących w kole jest podanie słowa związanego z wypowiedzianym słowem. Zła odpowiedź lub podanie słowa, które już wcześniej padło eliminuje ucznia z gry – wraca na swoje miejsce. Zwycięzców można nagrodzić plusami itp.

3) A bomb
Gra podoba do poprzedniej. Uczniowie stojąc w kole i podając sobie piłkę - bombę mają za zadanie podać słowo należące do wybranej przez nauczyciela kategorii. Rozpoczynając zabawę nauczyciel nastawia egg timer na minutę. Po upływie czasu „bomba wybucha” a uczeń trzymający w tym czasie piłkę odpada z gry.

4) Musical pen
Nauczyciel dzieli klasę na 4-osobowe drużyny. Każda drużyna przygotowuje długopis i kartkę papieru. Nauczyciel włącza muzyka, a uczniowie podają sobie kolejno długopis. Gdy muzyka zamilknie zadaniem ucznia trzymającego długopis jest zapisanie na kartce odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytanie (pozostali członkowie drużyny mogą podpowiadać ;) Gdy uczeń zapisze odpowiedź wypowiada słowo „STOP”. Nauczyciel sprawdza poprawność udzielonej odpowiedzi i nagradza drużynę punktem. Wygrywa drużyna, która zdobędzie największą ilość punktów.

5) What’s this?
Nauczyciel dzieli klasę na dwie drużyny. Na zmianę pokazuje im karty obrazkowe z poznanym wcześniej słownictwem. Jeżeli drużyna odpowie poprawnie, karta wędruje do niej. Jeżeli odpowiedź jest błędna nauczyciel zatrzymuje kartę. Wygrywa drużyna z największą liczbą zebranych kart.

6) A - Z
Nauczyciel zapisuje na tablicy litery od A do Z i dzieli klasę na kilka grup. Zadaniem każdej grupy jest zapisanie na kartce papieru jak największej ilości wyrazów zaczynających się od każdej litery w ciągu kilku minut. Za każdy poprawnie podany wyraz drużyna otrzymuje punkt.

7) THE BEST
Gra jest oparta na zasadach teleturnieju „Jeden z dziesięciu.” Uczniowie siadają w kole, każdy otrzymuje trzy karteczki w kształcie koła pozwalające na trzy błędy. Nauczyciel wybiera ucznia, któremu przekazuje pudełko z karteczkami na których zapisane są wcześniej poznane słowa.  Zadaniem ucznia jest wylosowanie jednej kartki i podanie znaczenia słowa w języku polskim/angielskim (w zależności od wylosowanej opcji). Jeżeli uczeń odpowie poprawnie przekazuje pudełko wybranej przez siebie osobie. Gdy odpowiedź będzie niepoprawna traci uczeń traci szansę oddając jedną karteczkę. 

8) The longest word
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo, np. HOLIDAYS. Uczniowie, pracując w grupach, starają się znaleźć jak najdłuższe słowa zaczynające od każdej litery.

9) Icebreaker - Who am I?

Nauczyciel rysuje na tablicy prostokąt (wzór poniżej) i zapisuje kilka informacji o sobie. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie co oznaczają zapisane przez nauczyciela zwroty. Dzięki tej zabawie uczniowie mogą poznać swojego nauczyciela, dowiedzieć się co lubi, ile lat pracuje w szkole itp.



2 komentarze:

  1. Podoba mi się MUSICAL PEN - wykorzystam jutro na lekcji! :-) Gra a'la Jeden z dziesięciu również wydaje się bardzo fajna :-) Dzięki za inspiracje!

    OdpowiedzUsuń
  2. Moi uczniowie bardzo lubią Jeden z dziecięciu, zwłaszcza wyznaczać innych do odpowiedzi ;) Na tą grę potrzeba więcej czasu, dlatego najczęściej wykorzystuję ją na zajęciach kółka.

    OdpowiedzUsuń