Wakacje dobiegają końca… Trwały
one, jak zwykle, zbyt krótko. Intensywne
przygotowania do szkoły rozpoczęte, dlatego postanowiłam (pisząc tutaj po raz
pierwszy) zaprezentować kilka gier, które można wykorzystać podczas pierwszych po
wakacjach lekcji.
1) Lie detector
Jest to zabawa, którą zamierzam
wykorzystać w nadchodzącym roku szkolnym, świetny sposób na poznanie się. Na
czym polega? Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka prawdziwych i fałszywych zdań o sobie np. I have got a
pet. I like travelling itd. (oczywiście zdania muszą być dostosowane do poziomu
językowego uczniów). Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, które zdania są
prawdziwe, a które nie. Jeśli uważają, że zapisane zdanie jest prawdziwe/fałszywe
o nauczycielu powinni podskoczyć, klasnąć w dłonie itp. według zasad ustalonych
przed rozpoczęciem zabawy.
2) Fun game
Można ją wykorzystać w starszych
klasach jako powtórkę słownictwa. Nauczyciel podaje słowo/kategorię np. BEACH.
Zadaniem uczniów stojących w kole jest podanie słowa związanego z
wypowiedzianym słowem. Zła odpowiedź lub podanie słowa, które już wcześniej
padło eliminuje ucznia z gry – wraca na swoje miejsce. Zwycięzców można
nagrodzić plusami itp.
3) A bomb
Gra podoba do poprzedniej.
Uczniowie stojąc w kole i podając sobie piłkę - bombę mają za zadanie podać
słowo należące do wybranej przez nauczyciela kategorii. Rozpoczynając zabawę
nauczyciel nastawia egg timer na minutę. Po upływie czasu „bomba wybucha” a
uczeń trzymający w tym czasie piłkę odpada z gry.
4) Musical pen
Nauczyciel dzieli klasę na
4-osobowe drużyny. Każda drużyna przygotowuje długopis i kartkę papieru.
Nauczyciel włącza muzyka, a uczniowie podają sobie kolejno długopis. Gdy muzyka
zamilknie zadaniem ucznia trzymającego długopis jest zapisanie na kartce
odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytanie (pozostali członkowie drużyny
mogą podpowiadać ;) Gdy uczeń zapisze odpowiedź wypowiada słowo „STOP”.
Nauczyciel sprawdza poprawność udzielonej odpowiedzi i nagradza drużynę
punktem. Wygrywa drużyna, która zdobędzie największą ilość punktów.
5) What’s this?
Nauczyciel dzieli klasę na dwie
drużyny. Na zmianę pokazuje im karty obrazkowe z poznanym wcześniej
słownictwem. Jeżeli drużyna odpowie poprawnie, karta wędruje do niej. Jeżeli
odpowiedź jest błędna nauczyciel zatrzymuje kartę. Wygrywa drużyna z największą
liczbą zebranych kart.
6) A - Z
Nauczyciel zapisuje na tablicy
litery od A do Z i dzieli klasę na kilka grup. Zadaniem każdej grupy jest
zapisanie na kartce papieru jak największej ilości wyrazów zaczynających się od
każdej litery w ciągu kilku minut. Za każdy poprawnie podany wyraz drużyna
otrzymuje punkt.
7) THE BEST
Gra jest oparta na zasadach
teleturnieju „Jeden z dziesięciu.” Uczniowie siadają w kole, każdy otrzymuje
trzy karteczki w kształcie koła pozwalające na trzy błędy. Nauczyciel wybiera
ucznia, któremu przekazuje pudełko z karteczkami na których zapisane są
wcześniej poznane słowa. Zadaniem ucznia
jest wylosowanie jednej kartki i podanie znaczenia słowa w języku
polskim/angielskim (w zależności od wylosowanej opcji). Jeżeli uczeń odpowie
poprawnie przekazuje pudełko wybranej przez siebie osobie. Gdy odpowiedź będzie
niepoprawna traci uczeń traci szansę oddając jedną karteczkę.
8) The longest word
Nauczyciel zapisuje na tablicy
słowo, np. HOLIDAYS. Uczniowie, pracując w grupach, starają się znaleźć jak
najdłuższe słowa zaczynające od każdej litery.
9) Icebreaker - Who am I?
Podoba mi się MUSICAL PEN - wykorzystam jutro na lekcji! :-) Gra a'la Jeden z dziesięciu również wydaje się bardzo fajna :-) Dzięki za inspiracje!
OdpowiedzUsuńMoi uczniowie bardzo lubią Jeden z dziecięciu, zwłaszcza wyznaczać innych do odpowiedzi ;) Na tą grę potrzeba więcej czasu, dlatego najczęściej wykorzystuję ją na zajęciach kółka.
OdpowiedzUsuń